Laddar

juni 14, 2014

Imorgon är det dags för svenska cupen i Uppsala och distansen är olympisk. Efter att ha träna på rätt bra har träningen trappats ner denna veckan. Igår var jag en snabbis på accessrehab sedan simmade jag 2100m på eftermiddagen med en del korta och hårda sträckor samt teknik.  Hann med 25 min jogg på kvällen också och påbörjat intaget av nitrat dvs rödbetsjuice! Senare på kvällen mötte jag upp några kompisar för en mysig middag på Häktet. Man kan tro att det kanske hade varit bättre att ta det lugnt hemma men för mig är det viktigt med det sociala (om det inte blir ett stressmoment). Eftersom jag inte hade mycket träning på schemat kändes det helt rätt att vara med på en trevlig tjejkväll! Som tur är det världens bästa gäng som inte ifrågasätter varför jag sedan åker hem vid 22-tiden som för det flesta anses vara då en fredagskväll börjar=)

Tänkte åka förbi norra Djurgården och Stockholm SwimRun för att se starten och heja lite sen bär det av mot Uppsala för att pre-race möte och förhppningsvis för att testcykla banan inför i morgon.



Som nutritionist skulle jag faktiskt rekommendera färdiga kosttillskott med nitrat i då det är mer exakt uppmätta värden av nitrat men när man inte har hunnit fixa detta så funkar det utmärkt att göra egen juice hemma eller till exempel köpa Brämhults. Jag försöker få i mig  2-3dl av rödbetsjuice/dag, 3 dagar innan tävling varav den sista "dosen" tar jag ca 3h innan tävling. Angående nitrattillskott som består av pulver och har andra ingredienser som till exempel alger skulle jag däremot vara lite försiktig med. Det finns en del rapporter om alger (ex spirulina) som visar till exempel på höga halter av tungmetaller och som elitsatsande (och motionär) ska man alltid vara försiktig med vad man stoppar i sig så man inte av misstag får i sig saker som är dåligt för hälsan/prestationen eller något som klassas som otillåtna substanser!

You Might Also Like

0 kommentarer